MENU
Widok na biurowiec, portiernię oraz parking zewnętrzny Fabryki Wagonów "Świdnica".

Dodał: Maniek77° - Data: 2022-12-21 09:30:23 - Odsłon: 77
Rok 1975

Data: 2011:01:01 00:28:47   ISO: 108   Ogniskowa: 8.5 mm   Aparat: IMAGE FS351   Przysłona: f/2.8   Ekspozycja: 1/114 s  


W 1920 r. niemieckie ministerstwo komunikacji wydało decyzję o budowie w Świdnicy Reichsbahn-Ausbesserungswerk (RAW), ponieważ intensywnie rozbudowywano linie kolejowe na Śląsku, a istniejące zakłady o podobnym profilu we Wrocławiu i Gliwicach nie wystarczały. Już w 1922 r. rozpoczęto wznosić kuźnię, acetylenownię, stolarnię oraz magazyny drewna. Intensywna rozbudowa nastąpiła w latach 1923-26, gdy zbudowano potężną halę o pow. 37 tys m2 z nowoczesnymi dźwigami. Zbudowano ciepłownię i siłownię z 75 m kominem, posiadającym zbiornik wodny o pojemności 250 m3. Zakład specjalizował się w naprawach głównych wagonów towarowych. Podczas II wojny światowej prowadzone były nadal naprawy taboru kolejowego i sprzętu wojskowego, a od 1941 roku zaczęto wytwarzać ramy stalowe do szkieletów łodzi podwodnych. W tym czasie na terenie zakładu zbudowano schrony przeciwlotnicze a na zewnątrz fabryki 14 baraków mieszkalnych i gospodarczych. W barakach znajdowały się kwatery i magazyny dla jeńców wojennych i robotników przymusowych, sprowadzanych z krajów okupowanych przez III Rzeszę. Pod koniec wojny wyposażenie i park maszynowy został wywieziony przez Niemców. W czasie ewakuacji pozostawione urządzenia zostały zdemontowane i odtransportowane przez Rosjan na Wschód. W takim stanie we wrześniu 1945 r. władze polskie przejęły firmę nadając jej nazwę Warsztaty Kolejowe PKP, a w 1948 r. zakład otrzymał nazwę ZNTK nr 10. W 1951 r. przemianowany na Fabrykę Wagonów Świdnica. Po prywatyzacji dokonanej w 1992 roku uzyskała status spółki akcyjnej Skarbu Państwa i przybrała nazwę Fabryka Wagonów Świdnica S.A. W roku 1998 większościowy pakiet akcji dotychczasowej spółki zakupiła północnoamerykańska firma The Greenbrier Company, a nazwę fabryki zmieniono na Wagony Świdnica S.A.. janusz50938, uzup. moose

  • /foto/431/431285m.jpg
    1925 - 1940
  • /foto/8685/8685615m.jpg
    1927
  • /foto/189/189749m.jpg
    1938
  • /foto/7359/7359623m.jpg
    1944
  • /foto/191/191471m.jpg
    1950 - 1960
  • /foto/3615/3615760m.jpg
    1952
  • /foto/6864/6864308m.jpg
    1953
  • /foto/57/57157m.jpg
    1960 - 1965
  • /foto/3671/3671449m.jpg
    1960 - 1965
  • /foto/39/39572m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/375/375246m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/4274/4274027m.jpg
    1964
  • /foto/4322/4322389m.jpg
    1969
  • /foto/5365/5365417m.jpg
    1970 - 1975
  • /foto/6125/6125715m.jpg
    1970 - 1980
  • /foto/10166/10166214m.jpg
    1975
  • /foto/10166/10166218m.jpg
    1975
  • /foto/10166/10166223m.jpg
    1975
  • /foto/10166/10166225m.jpg
    1975
  • /foto/3652/3652956m.jpg
    1977
  • /foto/7066/7066489m.jpg
    1978
  • /foto/3652/3652942m.jpg
    1980
  • /foto/3678/3678109m.jpg
    1980
  • /foto/3618/3618110m.jpg
    1980 - 1985
  • /foto/5178/5178431m.jpg
    1982
  • /foto/3358/3358136m.jpg
    1987
  • /foto/291/291659m.jpg
    2008
  • /foto/333/333944m.jpg
    2010
  • /foto/3253/3253703m.jpg
    2011
  • /foto/8849/8849876m.jpg
    2012
  • /foto/7358/7358581m.jpg
    2013
  • /foto/7358/7358198m.jpg
    2013
  • /foto/7358/7358199m.jpg
    2013
  • /foto/7358/7358200m.jpg
    2013
  • /foto/7358/7358201m.jpg
    2013
  • /foto/7358/7358203m.jpg
    2013
  • /foto/7358/7358204m.jpg
    2013
  • /foto/7358/7358205m.jpg
    2013
  • /foto/7358/7358206m.jpg
    2013
  • /foto/7358/7358207m.jpg
    2013
  • /foto/7358/7358208m.jpg
    2013
  • /foto/7358/7358211m.jpg
    2013
  • /foto/7358/7358216m.jpg
    2013
  • /foto/5641/5641779m.jpg
    2014
  • /foto/5724/5724275m.jpg
    2015
  • /foto/5724/5724278m.jpg
    2015

Zbiory własne

Poprzednie: Fabryka Wagonów Świdnica
Greenbrier Wagony Świdnica
Strona Główna Następne: Fabryka Wagonów Świdnica
Greenbrier Wagony Świdnica