Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
 
Wiadukt kolejowy ( LK 315 / dr. Mazurowice - Lasowice)
5
 
Wiadukt kolejowy ( LK 315 / Skała) (dawny)
2
 
Wiadukt drogowy (Tyniec Legnicki - Janowice / LK 315) (dawny)
3
 
Ładownia / bocznica kolejowa Mazurowice
1
 
Wiadukt drogowy (Tyniec Legnicki - Brennik młyn / LK 315) (nieczynny)
6
 
Mały dworzec Malczyce
2
 
Bocznica kolejowa Mały Jawor
7
0
Rozbiórka linii 01.2014-03.2014
4
0,000
Stacja kolejowa Malczyce
80
1,500
Wiadukt (skrzyżowanie linii Wołów-Malczyce i Malczyce-Jawor)
2
1,700
Wiadukt kolejowy (Mazurowice - LK 315 / LK 275) (nie istnieje)
1
4,194
Przystanek kolejowy Lasowice Wrocławskie (dawny)
4
7,931
Ładownia kolejowa Ruja (d. przystanek)
5
10,088
Przystanek kolejowy Tyniec Legnicki (nieistniejący)
6
12,054
Przystanek kolejowy Brennik (dawny)
2
14,202
Ładownia kolejowa Biernatki (d. przystanek)
4
16,695
Ładownia kolejowa Wądroże Wielkie (d. przystanek)
13
18,948
Ładownia kolejowa Wądroże Małe (d. przystanek)
1
20,505
Przystanek kolejowy Mierczyce (dawny)
16
23,672
Przystanek kolejowy Snowidza Dolna (dawny)
5
25,663
Przystanek kolejowy Snowidza Górna (dawny)
4
27,622
Przystnek kolejowy Grzegorzów Jaworski (dawny)
1
30,356 km
Stacja kolejowa Jawor
127
 
 
 
 
  ID: 3581824

Linia kolejowa nr 315 Malczyce - Jawor

Kleinbahn Jauer - Maltsch Aktiengesselschaft



Budowa
1902
Status
Nie istnieje
Likwidacja
1984/2014
 
Linia Jawor - Malczyce o długości 30,2 km, wybudowana i obsługiwana była przez spółkę Lenz & Co. z Berlina. Linię wybudowano dla usprawnienia transportu płodów rolnych z majątków wzdłuż jej przebiegu, a głównie dla potrzeb cukrowni w Snowidzy i w Jaworze - dowóz cukru do portu w Malczycach. Na trasie rozmieszczono 11 przystanków (dosyć gęsto, średnio co 2,5 km), 1 ładownię i 2 bocznice. Prawie wszystkie przystanki miały po 2-3 tory. Niektóre były tylko mijankami, a kilka miało place do załadunku ...
Linia Jawor - Malczyce o długości 30,2 km, wybudowana i obsługiwana była przez spółkę Lenz & Co. z Berlina. Linię wybudowano dla usprawnienia transportu płodów rolnych z majątków wzdłuż jej przebiegu, a głównie dla potrzeb cukrowni w Snowidzy i w Jaworze - dowóz cukru do portu w Malczycach. Na trasie rozmieszczono 11 przystanków (dosyć gęsto, średnio co 2,5 km), 1 ładownię i 2 bocznice. Prawie wszystkie przystanki miały po 2-3 tory. Niektóre były tylko mijankami, a kilka miało place do załadunku płodów rolnych i zwierząt. Spółkę akcyjną Kolejki Jawor Malczyce (Kleinbahn AGt Jauer - Maltsch) zawiązano 5.10.1901 z udziałem powiatu legnickiego, jaworskiego, miasta Jawor i pomniejszych akcjonariuszy, głównie zainteresowanych firm. Linię uruchomiono 1.10.1902 r. Główne warsztaty Kolejki znajdowały się w Jaworze. Początkowo Spółka Akcyjna Kolejka Jawor-Malczyce przynosiła wysokie zyski akcjonariuszom. W pierwszych latach funkcjonowania transport zapewniały 3 małe parowozy-tendrzaki serii T3 (prod. Vulkan 1901 r, nazwy własne: Helene (+1937), Elise i Helga), 4 czteroosiowe (! rzadkość o ile nie pomyłka w źródłach) wagony osobowe, jeden wagon bagażowo pocztowy i 30 wagonów towarowych. Na kolejce pracowały 23 osoby. Początkowo prowadzono 4 pary pociągów osobowych dziennie, w 1939 roku 3 pary, a w 1944 roku już tylko 2 pary. Średniodziennie pociągi przewoziły 333 osoby i 333 tony towarów. W 1935 roku zmniejszono kapitał kolejki z 2,1 mln RM do 1,5 mln RM. Na kolejce był ewidentny przerost zatrudnienia. W tym roku pracowały na niej 42 osoby, przewozy spadły do 81 osób dziennie, a towarów do 256 ton. Spadek przewozów wynikał z rozwoju motoryzacji. W czasie wojny przewozy wzrosły ponownie z uwagi na racjonowanie paliwa. Podczas kampanii cukrowniczych pojawiały się dodatkowe pociągi pomiędzy Snowidzą, a Malczycami. W 1938 r. i w 1941 r. na kolejkę trafiły dwa znormalizowane parowozy ELNA 1C i ELNA 2. Ciekawa historia z końca wojny dotyczy ucieczki dwóch maszynistów wraz z dwoma kolejarzami z kolejki Lubin-Chocianów parowozem ELNA nr 142 i jednym wagonem towarowym przed Armią Czerwoną. Parowóz dotarł do Bornhoeved koło Bad Segeberg w Holsztynie i operował do 1959 r. na kolejce Kiel - Bad Segeberg, potem na innych kolejkach na północy Niemiec do 1970 roku. Maszyna zachowała się do dziś w muzeum w Bochum-Dahlhausen. Po wojnie, pod koniec lat 40. linią kursowała tylko 1 para w relacji Roztoka-Jawor-Malczyce. PKP ustanowiła nowy przystanek Wądroże Małe. Pod koniec lat 50. zniesiono przystanki Grzegorzów i Brennik. W latach 60. zwiększyła się liczba par do 2 w relacji Legnica - Malczyce - Jawor i tak pozostało do zamknięcia ruchu osobowego, co nastąpiło 22.06.1976 r. W następnych latach wycinano tory boczne na przystankach, a opuszczone fachwerkowe budynki na przystankach popadały w ruinę. Na początku 1984 roku zamknięto linię dla pociągów towarowych, jednak jeszcze w 1988 roku na przystanku w Mierczycach widziane były porzucone wagony towarowe. W październiku 2002 r. linię 315 skreślono z ewidencji PKP. Linia była już nieprzejezdna, w niektórych miejscach (Lasowice) przejazdy zostały zaasfaltowane. W 2013 r. PKP Nieruchomości podjęły decyzję o fizycznej likwidacji linii. Na przełomie lutego i marca 2014 r. rozpoczęła się rozbiórka torów prowadzona od Malczyc w stronę Jawora. Z dawnej linii pozostawiono tylko krótki odcinek (ok. 300 m) od stacji w Jaworze do skupu złomu/ładowni kruszywa (ul. Wrocławska) (Ragnar i moose - różne źródła)

Kilometraż stacji (st.)i i dawnych przystanków / ładowni (po./poł.) na linii 315 liczony od stacji Malczyce (w nawiasie kilometraż niemiecki, obowiązujący do 1947 r. liczony od Jawora):
- , Malczyce, st., km 0,000 (km 30,36)
- , Lasowice Wrocławskie, po., km 4,914 (km 25,44)
- , Ruja, poł., km 7,931 (km 22,42)
- , Tyniec Legnicki, po., km 10,088 (km 20,27)
- , Brennik, po., km 12,054 (km 18,30)
- , Biernatki, po., km 14,202 (km 16,15)
- , Wądroże Wielkie, po., km 16,695 (km 13,66)
- , Wądroże Małe, poł., km 18,948 (km 11,40)
- , Mierczyce, poł., km 20,505 (km 9,85)
- , Snowidza Dolna, po., km 23,672 (km 6,68)
- , Snowidza Górna, po., km 25,663 (km 4,69)
- , Grzegorzów Jaworski, po., km 27,622 (km 2,73)
- bocznica 411 i 412, km 29,300 (km 1,06)
- , Jawor, st., km 30,356 (km 0,00)
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1902
    komentarze: 5
    Akcja nr 219 spółki akcyjnej Kolejki Jawor-Malczyce o wartości ...
  • Data: 1902
    komentarze: 0
    Wagon pocztowo bagażowy - model dla kolei lekkich , świeżo wyprodukowany ...
  • Data: 1908
    komentarze: 0
    Druga strona pocztówki http://wroclaw.hydral.com.pl/372767,foto.html ...
  • Data: 1920-1921
    komentarze: 0
    Grupa pracowników kolejki Malczyce - Jawor. Zdjęcie najprawdopodobniej ...
  • Data: 2017-06-15
    komentarze: 1
    Widok po rozbiórce, w stronę Mazurowic Droga przejezdna dla rowerów ...
  • Data: 2018-01-15
    komentarze: 1
    Budynek nr 18a
  • Data: 2018-01-15
    komentarze: 0
    Budynek nr 18a
  • Data: 2020-08-02
    komentarze: 0
    Dawne torowisko pomiędzy Tyńcem Legnickim a Brennikiem. Niebawem ...