Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




Wieża widokowa na Wieżycy, Bronówek
Rigo.: Będąc w przeróżnych miejscach, nie ukrywam, że wchodzę na stronę i podpatruję co już jest, a czego brakuje :)
Zdjęcia lotnicze, Świebodzice
Tony: Subtelna różnica, ale chyba Twoje lepsze. Wymieniłem :)
Północny wiadukt kolejowy (obecnie nasyp), Świdnica
Popski: Podmieniono na lepszy skan.
Folwark Zimny Dwór (dawny), Świebodzice
rajaser: Lepsze od
Folwark Zimny Dwór (dawny), Świebodzice
rajaser: Lepsze od

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

Alistair
Alistair
kitapczy
TW40
Hellrid
Hellrid
TW40
pavelo
TW40
kitapczy
TW40
Wolwro
Wolwro
Wolwro
Wolwro
Sendu
Sendu
Mmaciek
Mmaciek
Sendu
Wolwro

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Fabryka Wagonów " Świdnica"
Autor: janusz50938°, Data dodania: 2013-02-06 04:02:00, Aktualizacja: 2020-05-14 01:14:52, Odsłon: 4863

Jeden z największych socjalistycznych pracodawców w mieście.

                  W latach 1922-28 koleje niemieckie "Reichsbahn" wybudowały w Świdnicy zakład napraw wagonów w którym wykonywane były naprawy planowe i awaryjne 

    wagonów towarowych, eksploatowanych na linii Legnica- Wrocław-Opole-Katowice. We wrześniu1945 roku władze polskie przejmują od władz radzieckich, ograbiony

   zniszczony zakład, który zostaje nazwany Zakłady Naprawcze Wagonów nr 10.  Zarządzeniem Ministra Przemysłu Ciężkiego z dnia 28 lipca 1951 firma zostaje prze-

   kształcona w Fabrykę Wagonów "Świdnica", podległą pod Centralny Zarząd Przemysłu Taboru Kolejowego w Poznaniu.  Zmiana profilu produkcyjnego z remontów 

   na wytwarzanie nowych wagonów spowodowała konieczność zorganizowania zupełnie nowej komórki technicznej, niezbędnej do projektowania oprzyrządowania war-

   sztatowego oraz konstrukcyjnej obsługi produkcji. 

               Rozwój kadrowy ówczwczesnej firmy był niezmiernie utrudniony brakiem inżynierów - mechaników, aby temu temu zapobiedz Dyrekcja fabryki zawarła w 1958 

    roku umowy stypendialne ze studentami Politechniki Poznańskiej i Krakowskiej, studiującymi na wydziale mechanicznym specjalność " Pojazdy szynowe". Równo-

    cześnie rozpoczęto budowę dwóch zakładowych bloków mieszkalnych.                

                               Budynek mieszkalny nr 2

 

                      


 .            W latach 1960 - 61 wzrosło zapotrzebowanie na wagony towarowe dla kraju jak i na eksport. Pracownicy zakładowego biura konstrukcyjnego jak i załoga zaczęli 

     produkcję wagonu - cysterny o symbolu 403R do przewozu jasnych i ciemnych produktów naftowych. Część z nich została wyeksportowana do Iraku.

                            Wagon - cysterna typ 403R

 


                Nowe konstrukcje wagonów były od 1951 roku opracowywane w ZBK ( Zakładowe Biuro Projektów) . Z biegiem czasu biuro zostaje się specjalizować i dzielić  

     na poszczególne sekcje ;

             ZBK- 11  Sekcja Postępu Konstrukcyjnego powstała w 1970 roku na bazie powołanej w 1966 komórki studiów konstrukcyjnych, koncentrowała się nad wdra-

     żaniem do konstrukcji nowych materiałów w tym szczególnie tworzyw sztusznych. 

            ZBK- 12 Sekcja Nowych Konstrukcji powstała w 1970 roku, przez komasację kilku mniejszych sekcji ( obliczeń, podwozi, nadwozi ). W wyniku działań restruk-

     turyzacyjnych sekcję rozwiązano w 1998roku.

             ZBK-13 Sekcja Kontroli Dokumentacji , powołano ją do życia w 1972 roku, dla zdecydowanej poprawy jakości wykonywanej dokumentacji w aspekcie poziomu

     rozwiązań konstrukcyjnych .

            ZBK-14 Sekcja Kontenerów powstała w 1979 roku  z chwilą wybudowania i uruchomienia lini technologicznej umożliwiającej w FWŚ nowego asortymentu 

     jakim stały się kontenery .


            Pracownicy niezależnie od podstawowej działalności zawodowej, aktywnie uczestniczyli w życiu turystycznym, sportowym, i kulturalnym FWŚ. Powodzeniem  

   cieszył się jesienny pieszy rajd załogi w Góry Sowie, zwanym " Rajdem Wagoniarza" lub " Pospolitym Ruszeniem". Oprócz pieszej turystyki górskiej, organizowano 

   zimą co tygodniowe wyjazdy na narty i sanki do własnej bazy w  Rzeczce pod masywem górskim Wielkiej Sowy. Praktycznie każdego roku odbywał się wczesną je-

   sienią turniej piłki nożnej. 

                              Drużyna piłkarska

   


            Oczywiście w firmie wcale nie było tak " pięknie" Należy nadmienić , że w latach 1960- 1970 kontynuowano w Polsce silny rozwój wielu gałęzi przemysłu i pro-

    gresywny wzrost produkcji przy stosunkowo niskim poziomie płac. Nowo powstające kombinaty chemiczne, huty, wytwórnie samochodów odczuwały niedobór za-

    trudnieniai oferowały korzystniejsze warunki płacowo- socjalne. Powodowałoto wysoką fluktuację kadr. Innym problemem była konkurencja, należało jej dorównać. 

    Pracownicy musieli zacząć modernizować swe wyroby, żeby dotrzymać zgodności ich własnej konstrukcji z nowo ustanowionymi, międzynarodowymi przepisami 

    kolejowymi, a mianowicie:

    - zastąpienie wózków typu 1XTa z resorami piórowymi nowoczesnymi UIC.

     - modyfikacja konstrukcji i obliczeń wytrzymałościowych bezciśnieniowych zbiorników do przewozu materiałów niebezpiecznych.

     Oczywiście to nie wszystkie zmiany  z jakimi musieli sobie poradzić " Wagoniarze". W zakresie materiałowym konstrukcje musiały być podporządkowane pod asor-

     tyment oferowany przez polskie hutnictwo, którego produkcja nie pokrywała zaotrzebowanie krajowego, zaś import był możliwy tylko z krajów RWPG ( młodszym 

     userom rozwinę ten skrót Rada Wzajemnej Pomocy Gospodarczej, z zarządem zlokalizowanym w Moskwie). Stąd postęp materiałowy w konstrukcj wagonów i kon-

     tenerów był niewielki. 

             Znaczący postęp materiałowy nastąpił dopiero w 1998 roku po upadku systemu społeczno- gospodarczego jaki zapanował w Polsce po zakończeniu II wojny 

     światowej- socjalizmu. Wtedy to wHucie Stali " Częstochowa" rozpoczęto prodkcję drobnoziarnistej stali w gatunku P460NL, stosowanej do produkcji seryjnych 

    zbiorników do przewozu skroplonych gazów .  W zakresie tworzyw sztucznych nastąpiły duże zmiany. 

      - na izolacje zbiorników termosów, w zależności od temperatury przewożonych towarów stosowano watę szklaną, wełnę mineralną w osłonie z folii aluminiowej

        i ocynkowanej drucianej siatce.  Stosowano kształtki styropianowe lub piankę poliuretanową, spienianą wprost na wagonie pomiędzy poszycie zbiornika i izolacji.

      - wykładziny zbiorników do przewozu kwasu solnego, fosforowego, ługu sodowegoo wysokiej czystości zastosowano specjalne wielowarstwowe płyty gumowe 

        pochodzące z Instytutu Przemysłu Gumowego Piastów.

 


               Zakres produkcji w Fabryce Wagonów " Świdnica"  obejmował:

       - wagony - cysterny ( do przewozu skroplonych gazów, produktów naftowych i węglopochodnych, szczególnie niebezpiecznych, produktów chemicznych).

       - wagony specjalne do przewozu luzem  sproszkowanych towarów ( tlenek glinu, cement, gips)

       - wagony samowyładowcze.

       - wagony węglarki ( od 1952 do 1990 roku).

       - wagony platformy ( do przewozu dłużycy, blach , pojazdów).

       - kontenery.

       - różne konstrukcje( m.in produkowano tu przyczepę rolniczą jednoosiową o ładowności 8 ton. Produkowano tu naczepę do tramsportu baweły w Turkmenistanie.

        Innym produktem byłu pionowe i poziome filtry stosowane w stacjach uzdatniania wody firmy WODROPOL- Wrocław, dla wyposażenia terminali portowych 

        zaprojektowano kasetony o ładowności 60 i 100 ton.


             W związku z przejęciem Fabryki Wagonów " Świdnica "  przez firmę " GREENBRIER, skoncentrowano się tylko i wyłącznie na wagonach towarowych, definitywnie zaprzestając projektowania i produkcji innych własnych wyrobów.


      

 

 


/ / / / / 35 / /
Maciej S. | 2013-02-07 15:15:12
Świetny artykuł.
Czyli po przejęciu przez Greenbrier zaraz skasowano całą baze konstrukcyjno-rozwojową oraz co bardziej skomplikowaną produkcje. Kolejny więc raz sprowadza się Nas do roli "szeregowych roboli" wykonujących najprostsze czynności. Mamy siedzieć cicho i robić podstawowe produkty te co każe nam centrala z zachodu.
Oczywiście o jakimkolwiek rozwoju zawodowym można sobie pomarzyć. Właśnie szukają sobie pracowników o ponadpodstawowych uprawnieniach, z dużym doświadczeniem, itp:

Tylko mogą się troche zdziwić, jak się chce fachowców to trzeba w nich najpierw zainwestować, przez wiele lat wyuczyć, a potem ich prace odpowiednio wynagrodzić. Jak nie to od razu wypadało by dać stawke choćby zbliżoną do tej zachodniej, gdyż niestety oni już tam są i dobrze sobie radzą.
Możesz kolego powiedzieć ile obecnie zakład WAGONY ŚWIDNICA zatrudnia pracowników?
fOOd | 2013-02-15 18:02:22
Zmiany tego typu faktycznie są bardzo niebezpieczne społecznie w dłuższej perspektywie. Z wrocławskiej perspektywy przemysł i innowacyjność nie wygląda tak źle. Co innego w mniejszych miastach regionu, takich jak właśnie Świdnica. Niejednokrotnie całkowicie "wymiera" w nich wszelka myśl konstruktorska. Inżynierowie zredukowani do roli kontrolerów jakości tracą szybko zdolność do tworzenia. Dlaczego tak jest? Ciężko znaleźć jedyną słuszną przyczynę. Faktem jednak pozostaje, że to nie Wagony Świdnica wykupił Greenbrier tylko odwrotnie.
moose | 2013-02-09 18:25:18
Janusz - oglądam artykuł na dwóch różnych przeglądarkach i tekst jest rozstrzelony. Proszę przeedytuj ten artykuł. Zlikwiduj powiększone odstępy między wierszami i wyjustuj tekst usuwając dzielenie wyrazów. Tak jak jest źle się to czyta, a artykuł ciekawy. Dzięki z góry za reakcję.
janusz50938 | 2013-02-09 22:06:05
Próbuje, lecz CKeditor nie justuje tekstu, jedynie równa do lewej lub prawej. W czym problem?
bogdanow | 2015-12-31 11:43:00
Fabryka produkowała także: - wagony dla kolei dojazdowych: wagony kryte typu 3Kw i 4 Kw (w latach 1958-60), węglarki typu 5Ww i 6Ww (w latach 1959-61), wagony osobowe typu 1Aw (w latach 1954-57, 126 wag.), - wagony tramwajowe doczepne typu 5ND1 (w latach 1958-61, 416 wag.).
Maniek77 | 2018-05-12 07:07:19
Ostatnie zdanie tego artykułu jest nieprawdziwe. Pasażerskie pojazdy szynowe zaprzestano produkować w roku 1961. Nie miało to nic wspólnego z przejęciem firmy przez Greenbrier. Po 1998 roku nie zaprzestano projektowania i produkcji własnych wagonów.