MENU
Piękna kartka w stylu JUGENDSTIL przedstawiająca stary dworzec kolejowy istniejący w latach 1861-1905 i noszący tak długą nazwę po 1898r.( gdy powstała druga stacja Schweidnitz-Niederstadt). Widok od strony ob. ul.Kolejowej - w tle widoczne budynki ob. ul.Żeromskiego i Pl.Grunwaldzkiego.

Dodał: Kanonier.DSW° - Data: 2014-05-12 12:04:32 - Odsłon: 3740
Lata 1898-1903


Dworzec kolejowy, zbudowany i użytkowany w latach 1861-1905, posiadał jednokondygnacyjną (z poddaszem użytkowym w skrzydłach bocznych) drewnianą konstrukcję ryglową. Służący za poczekalnię korpus, flankowany dwoma wyższymi skrzydłami, które w części poddasza ozdobione zostały pionowym odeskowaniem. Dwuspadowe dachy obu skrzydeł na szczytach oraz w narożach ozdobione były sterczynami w postaci akroterionów, ponadto w obrębie odeskowania w każdym ze skrzydeł umieszczono po jednym okulusie. Od strony peronu w późniejszym okresie do korpusu oraz skrzydła południowego dostawiona została niewielka wiata przeciwdeszczowa. (źródło: Przemysław Dominas "Dzieje kolei doliny Bystrzycy" Muzeum Dawnego Kupiectwa 2010) Dworzec ten był usytuowany na zachód od nowego dworca i funkcjonował do ok.1905r. kiedy został rozebrany !!! /kanonier.DSW/

  • /foto/131/131757m.jpg
    1880 - 1902
  • /foto/4666/4666181m.jpg
    1895
  • /foto/97/97273m.jpg
    1898 - 1903
  • /foto/5785/5785176m.jpg
    1900
  • /foto/3882/3882012m.jpg
    1900 - 1903
  • /foto/208/208460m.jpg
    1903

Zbiory Horsta Adlera (Sammlung Horst Adler)

Poprzednie: Panoramy Dobromierza Strona Główna Następne: Żarów


Kanonier.DSW | 2014-05-12 12:45:25
Założyłem nowy obiekt i przypisałem do niego kartki starego dworca. Stary i nowy dworzec to dwa różne obiekty usytuowane w dwóch różnych miejscach. Stary dworzec funkcjonował a po stronie wschodniej, bliżej centrum miasta był budowany w latach 1903-1905 nowy dworzec !!!
maras | 2014-05-12 12:46:49
Cenna informacja :)
janusz50938 | 2014-05-12 13:28:27
Przed laty założyłem identyczny obiekt, niestety został przez kogoś on zlikwidowany i podpięty pod obecnie istniejący dworzec.
Krzysztof63 | 2014-05-12 23:02:37
Dwa różne obiekty, to prawda, ale różne miejsca, to nieprawda. widać po usytuowaniu w stosunku do narożnych kamienic, że stał dokładnie w tym samym miejscu. Widać to zresztą na planach miasta z tego okresu. Budynek dworca powstał w latach 1843-44 na pierwszej świdnickiej stacji, przy ul. Kanonierskiej. Po wpuszczeniu kolei do wnętrza twierdzy budynek rozebrano i złożono na nowym miejscu.
moose | 2014-05-13 00:16:20
Poważnie to był ten sam budynek złożony i rozłożony ponownie? Krzysztof dzięki za cenne informacje. Kanonierze - koniecznie popraw opis, chyba że masz inne zdanie.
Kanonier.DSW | 2014-05-13 14:18:54
Mój opis kartki oraz opis obiektu i jego lokalizacja jest zgodna z aktualnymi,rzetelnymi publikacjami dot. Swidnicy i okolic: P.Dominas "Dzieje kolei doliny Bystrzycy" Muzeum Dawnego Kupiestwa 2010, "Dzieje Świdnicy w datach" MDK 2009 oraz "Atlas historyczny m.Świdnicy" Wyd.U.Wr. 2008. Po pierwsze- dworzec powyższy powstał w 1861r. i zastąpił wcześniejszy,tymczasowy dworzec usytuowany w obrębie stacji Świdnica Miasto w latach 1856-61(!!!),który był wcześniej ,w latach 1844-55 dworcem na pierwszej stacji , o tym wiem - vide mój komentarz z 2008r.do twojej kartki Po drugie i trzecie będzie jutro :)
Kanonier.DSW | 2014-05-16 12:21:29
Po drugie,sprawa lokalizacji starego i nowego dworca -sorry dopiero dzisiaj,bo zawieruszyła mi się książka P.Dominasa :))) Nowy dworzec wybudowano w latach 1903-5 ,w nowym fizycznie miejscu(!!!), kilka metrów na wschód od starego - bliżej ob. placu Grunwaldzkiego a później wyburzono stary.Powstanie nowego dworca było elementem wielkiej przebudowy stacji,powstaje nowy układ torowy(w tym celu wyburzono też stary magazyn a nowy wybudowano bliżej ob. ul.Kolejowej),na bazie peronu starej stacji powstaje peron wyspowy a w przestrzeni między tym peronem a budynkiem nowego dworca powstaje nowe,podwójne torowisko i peron główny oraz powstaje przejście podziemne łączące oba perony.Cały proces przebudowy stacji Świdnica Miasto w latach 1902-5 jest przedstawiony przez P.Dominasa w książce "Dzieje kolei doliny Bystrzycy", w roździale 'Stacje kolejowe' - na kilku stronach od str.79 - w oparciu o "Schweidnitzer Stadtblatt" z tamtych lat !!! (Książka powstała w oparciu o niepublikowane dotąd materiały źródłowe archiwów niemieckich i polskich oraz przedwojenną prasę. Napisana została przez doktora historii, specjalizującego się w problematyce kolejowej przełomu XIX i XX wieku. Opis książki vide - tam też do ściągnięcia jest fragment książki !!!) A jak wyglądała stacja przed przebudową zobacz - wczoraj dodałem !
Krzysztof63 | 2014-05-12 23:04:51
Długa nazwa istnieje wyłącznie na pocztówce. Na tablicy nad wejściem widać napis "Schweidnitz .... coś tam". Czyli po prostu "Schweidnitz Oberstadt".