MENU
Już w roku 1924, a zatem jeszcze w czasie krysysu inflacyjnego Republiki Weimarskiej, koleje niemieckie pracowały nad koncepcją elektryfikacji magistralne linii kolejowej łączącej Brochów i Miłkowice k. Legnicy (82 km). Ciężkie składy z węglem (2200 ton na haku) miał obsługiwać specjalnie w tym celu skonsktruowany, ciężki (139 ton), dwuczłonowy elektrowóz nad którym prace rozpoczęło w 1925 r. konsorscjum AEG+ Siemens-Schuckert. W kwietniu 1926 roku rozpoczęto budowę pierwszego z sześciu planowanych egzemplarzy lokomotywy serii E 95. W grudniu 1927 roku AEG zakończyło budowę pierwszego egzemplarza. Do marca 1928 r. oddano pierwsze 3 sztuki. Właśnie pod koniec marca (22-24.03.) prowadzono na Śląskiej Kolei Górskiej (wobec braku elektryfikacji linii Wrocław - Legnica) testy lokomotywy E 95 03. W dniu 22 marca pociąg towarowy o masie 1410 ton i 111 osiach poprowadzono z Jeleniej Góry do Schlauroth k. Zgorzelca i z powrotem (2 x 85 km). Poprawiono wówczas rekordowe osiągnięcie z 1925 roku. 23 marca ta sama lokomotywa, wraz z wagonem pomiarowym, pociągnęła skład pasażerski o masie 498 ton i 68 osiach na trasie Jelenia Góra - Wałbrzych Główny, a następnie podczepiono do lokomotywy skład towarowy do Jaworzyny Śląskiej, gdzie po drodze badano zachowanie hamulców. 24 marca 1928 roku zestawiono ciężki skład 39 czteroosiowych węglarek o masie całkowitej 2568 ton, na trasie z Jaworzyny Śląskiej do Wrocławia. Zdjęcie przedstawia elektrowóz z wagonem pomiarowym (Messwagen) i składem samowyładowujących węglarek na stacji w Jaworzynie Śląskiej przed rozpoczęciem jazdy. Źródło zdjęcia: specjalne memorandum (Sonderdruck) AEG dla elektrowozu Kolei Niemieckich typu 1Co+Co1 autorstwa W. Kleinowa i H. Tetzlaffa, czasopismo Elektrische Bahnen, 1929 r.

[Poprzednio dodał: festung° dnia 2006-01-27, odsłon: 5726]


Dodał: moose° - Data: 2015-07-25 22:35:39 - Odsłon: 4253
24 marca 1928


UWAGA!! Z uwagi na rozległość obiektu stacji kolejowej Jaworzyna Śląska dodając zdjęcia należy dopisać je do poszczególnych podobiektów:

- - dla rycin i zdjęć pierwszego historycznie dworca, gdzie budynek jest głównym motywem zdjęcia, również dla zdjęć wnętrz dworca
- - dla zdjęć obecnego dworca od frontu, wnętrz oraz zdjęć z peronami, gdzie dworzec jest głównym motywem zdjęcia
- - perony i torowiska stacji Jaworzyna Śl.
- - nastawnie stacji Jaworzyna Śląska
- - mała (pierwsza) parowozownia
- - druga historycznie parowozownia, obecnie Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa (zdjęcia hali, obrotnicy, zabytkowego taboru, obiektów towarzyszących)
- - hala naprawy wagonów Cargotabor
- i - wieże ciśnień
- - dawne warsztaty, późniejsze Technikum Kolejowe

Zdjęcia panoramiczne stacji, plany stacyjne, litografie gdzie motyw kolejowy jest w miniaturze i wszelkie inne zdjęcia, których nie można dopisać do ww. podobiektów dopisujemy do obiektu stacji. Do głównego obiektu stacji można dopisać też zdjęcia podobiektów, jeśli pokazują istotne zmiany infrastruktury stacji. (moose)

  • /foto/416/416608m.jpg
    1840 - 1850
  • /foto/9352/9352857m.jpg
    1898
  • /foto/3749/3749908m.jpg
    1901
  • /foto/5545/5545852m.jpg
    1901
  • /foto/4423/4423682m.jpg
    1905 - 1914
  • /foto/104/104362m.jpg
    1910 - 1914
  • /foto/178/178126m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/5573/5573957m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/431/431546m.jpg
    1916
  • /foto/187/187796m.jpg
    1917
  • /foto/5572/5572685m.jpg
    1925 - 1928
  • /foto/197/197454m.jpg
    1925 - 1935
  • /foto/197/197831m.jpg
    1925 - 1945
  • /foto/100/100605m.jpg
    1928
  • /foto/416/416036m.jpg
    1929 - 1939
  • /foto/5591/5591302m.jpg
    1929 - 1939
  • /foto/4356/4356996m.jpg
    1930 - 1934
  • /foto/196/196224m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/154/154068m.jpg
    1930 - 1941
  • /foto/5461/5461445m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/9258/9258456m.jpg
    1938
  • /foto/3826/3826967m.jpg
    1939
  • /foto/5591/5591300m.jpg
    1978
  • /foto/5591/5591299m.jpg
    1988
  • /foto/7983/7983302m.jpg
    2000 - 2005
  • /foto/7983/7983304m.jpg
    2000 - 2005
  • /foto/7983/7983307m.jpg
    2000 - 2005
  • /foto/9509/9509619m.jpg
    2004
  • /foto/9510/9510248m.jpg
    2004
  • /foto/9637/9637523m.jpg
    2004
  • /foto/9011/9011557m.jpg
    2005
  • /foto/212/212178m.jpg
    2008
  • /foto/220/220541m.jpg
    2008
  • /foto/220/220543m.jpg
    2008
  • /foto/220/220545m.jpg
    2008
  • /foto/220/220546m.jpg
    2008
  • /foto/3727/3727150m.jpg
    2012
  • /foto/3790/3790888m.jpg
    2012
  • /foto/5575/5575926m.jpg
    2015
  • /foto/5575/5575927m.jpg
    2015
  • /foto/5575/5575929m.jpg
    2015
  • /foto/5575/5575930m.jpg
    2015
  • /foto/5575/5575931m.jpg
    2015
  • /foto/5575/5575932m.jpg
    2015
  • /foto/5575/5575933m.jpg
    2015
  • /foto/5575/5575934m.jpg
    2015
  • /foto/5575/5575935m.jpg
    2015
  • /foto/5575/5575965m.jpg
    2015
  • /foto/5575/5575966m.jpg
    2015
  • /foto/5575/5575967m.jpg
    2015
  • /foto/5575/5575970m.jpg
    2015
  • /foto/5575/5575974m.jpg
    2015
  • /foto/5575/5575984m.jpg
    2015
  • /foto/10186/10186448m.jpg
    2022
  • /foto/10832/10832472m.jpg
    2024

inne

Poprzednie: Stacja kolejowa Jaworzyna Śląska Strona Główna Następne: Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku
(d. Lokomotywownia MD Jaworzyna Śl.)


U.N. | 2006-01-27 22:34:27
Pan Bufe, który to samo zdjęcie publikuje w "Eisenbahnen in Schlesien", też twierdzi, że to E 9503 przed pociągiem 2600 tonowym w Jaworzynie (Königszelt). Datuje zdjęcie na 1928 r., fotograf Gewandt. Najprawdopodobniej był to koniec jazdy testowej jednej z 6 lokomotyw, wyprodukowanych przez AEG między Wrocławiem a Jaworzyną, w czasie której ciągnąc 2600 tonowy skład pokonała wzniesienie 5 promili z szybkością 55 km/h (wymagano 45 km/h dla 2 200 tonowego składu), więc przekroczyła wymagania. Ale rozumiem Twoją rozterkę, też nie jestem pewna czy to Jaworzyna.
U.N. | 2006-01-27 23:11:50
informacje o wydarzeniu, ale po niemiecku
Festung | 2006-01-27 23:40:37
Jesteś boska- zawsze twierdziłem, że Ropuchy to zaczarowane księżniczki. Ale do sedna: fotkę ta krąży ( jak i wiele innych) po Sieci, i we wszystkich miejscach podawano, że to Jaworzyna Śląska. Zadałem sobie dużo trudu i przekopawszy głębie kolejarskich stron, przejrzałem wiele dziesiątek zdjęć, i właśnie ustaliłem, że jest to jednak wymieniona przez Ciebie stacja. Zdjęcie robione jest z dalszej perspektywy, a co najciekawsze przypomina dzisiejsze realia. Na stronie jest w ogóle mało zdjęć Jaworzyny Śl. Dziękuję za techniczne szczegóły. Podany przez Ciebie tonaż 2600 ton, jest na dzisiejsze, dodam: polskie, warunki imponujący. Nawet nie jestem pewien, czy tak ciężkie pociągi są prowadzone w górskim terenie. Fotkę, zatem przepisuję do ww. stacji i leciutko cofam datę. Pozostaje jednak aktualnym pytanie: co robił w składzie tego pociągu Karkonosz? P. S. Właśnie wyczytałem w podanym przez Ciebie linku, że E 95 pełniły służbę na kolejach DB aż do 1994 r. Były tak dobre.
U.N. | 2006-01-28 00:03:44
Małe sprostowanie: tylko E95 02 przetrwała jako pełnosprawna lokomotywa muzealna do dzisiaj. Na temat powojennych losów sześciu E 95 możesz najlepiej poczytać (niem.)
Festung | 2006-01-28 00:25:28
Tak, masz rację, pokićkałem ( już oczopląsu dostaję), ten model to oczko niżej, czyli ET 94 ( z lat 30)- vide---> . Na kolejach ÖBB nawet do 1995 roku chodził. Do tej strony doszedłem poprzez kolejne linkownie z Twojego linku. Na ww. stronie jest tłumaczenie ( dla Niemców!) gotyckiego alfabetu, he, he.
U.N. | 2006-01-28 18:00:49
Dalej jak do www.zackenbahn.de (trzeba sobie tę stronę zapamiętać) nie dotarłam wczoraj, nawet nie sprawdziłam, gdzie budują ten model śląskich kolei. Dlaczego Karkonosza dołączono do składu z E95 nigdzie nie podano, może dla pewności, gdyby odbierana lokomotywa wysiadła. Jakie oficjalne oznaczenie miał Karkonosz?
OLF | 2006-02-27 18:13:24
Za lokomotywą nie jest wpięty "Karkonosz" (a w zasadzie "Liczyrzepa"-bo to jest polski odpowiednik określenia Rübezahl - Karkonosz to czeskie), lecz wagon pomiarowy
U.N. | 2006-02-27 20:15:16
To wyjaśnia wiele.
Mikrob | 2007-12-19 09:12:32
przeczytałem wszystko, co tu zostało powiedziane.... coś niesamowitego, ile sie można dowiedzieć. Lubie kolej i bardzo mnie to zaciekawiło Pozdrowienia dla wszystkich tutaj. A zdjęcie świetne... i rzeczywiście wiele takich krąży po sieci. Szkoda tylko, że mój niemiecki taki słaby, lepiej z angielskim i ruskim. :)
moose | 2015-07-25 22:42:07
Celowo zacytuję tu oryginalny podpis pod zdjęciem kolegi Festunga, dodanym w 2006 r., który daje pojęcie jak bardzo zmieniło się postrzeganie historii Dolnego Śląśka przez te blisko 10 lat działania naszej strony: Jaworzyna Śląska w marcu 1928 r., a na stacji stoi ciężki pociąg o tonażu 2600 ton w czasie próbnej jazdy. Na stacji dzieje się coś ciekawego, choć sfotografowanej sytuacji nie rozumiem. Otóż w składzie zatrzymanego w peronach pociągu, zapewne z wałbrzyskim groszkiem; prowadzący elektrowóz ma opuszczone pantografy, a drugą lokomotywą, z podniesionym pantografem, jest mój ulubiony Karkonosz, który jednak nie miał takiej mocy, by obsługiwać tak ciężkie składy towarowe. Widoczny w dali pociągu tabor, to tzw. Talboty, nowoczesne, samowyładowcze wagony, służące do przewozu rozdrobnionego wstępnie węgla. Wagony te zresztą są z powodzeniem eksploatowane do dzisiaj, o czym doskonale wie nasze sympatyczne towarzystwo z Wałbrzycha. Jego szefowej, Ropusze, bardzo dziękuję za pomoc w rozwianiu wątpliwości co do lokalizacji sfotografowanej stacji.
moose | 2015-07-25 22:43:09
3000 na 10-lecie.
maras | 2015-07-25 23:04:17
!!