Linia kolejowa wybudowana przez spółkę akcyjną Kolejki Lubin - Chocianów (Kleinbahn-AG Lüben - Kotzenau) założoną w czerwcu 1914 r. Wojna nie wstrzymała prac, które rozpoczęto w 1915 r. Nawierzchnię torową ułożono już w 1916 roku, stąd wg niektórych źródeł już w lutym 1916 r. po linii kursowały pociągi towarowe. Ruch pasażerski otwarto 1.10.1917 r. W Lubinie znajdowała się parowozownia kolejki (dziś jest to garaż drezyn PLK), w Chocianowie znajdował się garaż z pojedynczym stanowiskiem. Spółka zatrudniała ...
Linia kolejowa wybudowana przez spółkę akcyjną Kolejki Lubin - Chocianów (Kleinbahn-AG Lüben - Kotzenau) założoną w czerwcu 1914 r. Wojna nie wstrzymała prac, które rozpoczęto w 1915 r. Nawierzchnię torową ułożono już w 1916 roku, stąd wg niektórych źródeł już w lutym 1916 r. po linii kursowały pociągi towarowe. Ruch pasażerski otwarto 1.10.1917 r. W Lubinie znajdowała się parowozownia kolejki (dziś jest to garaż drezyn PLK), w Chocianowie znajdował się garaż z pojedynczym stanowiskiem. Spółka zatrudniała tylko 16 pracowników etatowych. Szlak z Lubina do Chocianowa była jedną z ostatnich linii uzupełniających dolnośląską sieć, która niestety szybko przegrywała z konkurencją samochodową. W 1939 roku na linii pozostała już tylko 1 para pociągów, dopiero w czasie wojennej reglamentacji paliwa ponownie linia ożyła (3 pary/d w dni robocze, 1 para w dni wolne). Po wojnie linię uruchomiono dopiero w czerwcu 1946 r. i służyła przez wiele lat do przewozu produktów rolnych. Ruch pasażerski był słaby, tak że niektóre kursy były realizowane mieszanymi składami towarowo-pasażerskimi (tzw. towosy). Z uwagi na prymitywną infrastrukturę oraz przystanki znajdujące się w oddali od skupisk ludzkich pociągi na tej linii stawały się anachronizmem, który musiał ulec likwidacji w czasie kryzysu. Tak się właśnie stało pod koniec 1985 r. kiedy zawieszono kursy pasażerskie. Pociągi towarowe kursowały jeszcze przez dwa lata i zostały zawieszone z powodu wykolejeń. W 1991 roku linia została fizycznie rozebrana. Pozostały po niej relikty budynków stacyjnych oraz nieliczne odcinki torów w zaasfaltowanych przejazdach. (moose -> za art. T. Koryckiego, A. Gajnej w Świecie Kolei 1/2009)
Pokaż więcej
Pokaż mniej
Kilometraż stacji (st.) i przystanków / ładowni (po./ład.) na linii: - , Lubin Górniczy, st., km 0,000 - , Obora Górna, po./ład., km 4,457 (zlikwidowany w 1980 r.) - , Obora Średnia, po./ład., km 5,738 - , Szklary Górne, st., km 9,732 - , Szklary Dolne, po./ład., km 12,024 - , Brunów, st., km 15,406 - , Trzebnice Lubińskie, st., km 20,441 - , Chocianowiec, po./ład., km 23,469 - , Kątno, po., km 24,523 (zlikwidowany w 1980 r.) - , Chocianów, st., km 28,119 (opracował arkadoo, uzupełnił moose) |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
||