W1920r niemieckie ministerstwo komunikacji wydało decyzję o budowie w Świdnicy Reichsbahnausbesserungswerk, ponieważ intensywnie rozbudowywano linie kolejowe na Śląsku, a istniejace zakłady o podobnym profilu we Wroclawiu i Gliwicach nie wystarczały. Już w 1922 r. rozpoczęto wznosić kuźnię, acetylownię, stolarnię oraz magazyny drewna. Intensywna rozbudowa nastąpiła w latach 1923-26, gdy zbudowano potężną halę o pow. 37 tys m2 z nowoczesnymi dzwigami. Zbudowano ciepłownię i siłownię z 75 m kominem, posiadaiącym zbiornik wodny o pojemnosci 250 m3 . W czasie II wojny wybudowano szereg baraków mieszkalnych i gospodarczych w których mieszkali jeńcy i robotnicy przymusowi. Pod koniec wojny wyposażenie i park maszynowy został wywieziony przez Niemców. W czasie ewakuacji pozostawione urzadzenia zostały zdemontowane i odtransportowane przez Rosjan na wschód. W takim stanie we wrześniu 1945 r. władze polskie przejeły firme nadając jej nazwę Warsztaty Kolejowe PKP, a w 1948 r. zaklad otrzymał nazwę ZNTK nr 10. W 1951 r. przemianiwany na Fabrykę Wagonów "Świdnica". Nazwa ta obowiązywała do momentu przejęcia przez "Greenbrier Europ". Na zdjęciu wybudowany w 1927r biurowiec firmy. |