MENU
Widok w kierunku Sobótki. O ile prace dobiegły końca to remont można uznać za niedoróbkę - brak peronu przy torze 2. spowoduje że można zapomnieć o jakichkolwiek pociągach pasażerskich do/z kierunku Świdnica Kraszowice gdyż aktualny układ torów umożliwia wjazd/wyjazd z toru przy peronie 1. wyłącznie do Świdnicy Miasto.

Dodał: emgie77° - Data: 2021-11-16 15:15:54 - Odsłon: 1801
15 listopada 2021

Do 2004 r. linia kolejowa nr 285 w instrukcji D27 PKP-PLK formalnie zaczynała się na stacji Wrocław Główny (km -0,108) i kończyła w Jedlinie-Zdroju (km 82,392). W momencie formalnej likwidacji odcinka górskiego (Świdnica Kraszowice - Jedlina-Zdrój, przekazano majątek do PKP SA) skrócono przebieg linii do Świdnicy Przedmieścia (km 60,800). W 2022 r., tj. w trakcie remontu górskiego odcinka, finansowanego ze środków Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Aglomeracji Wałbrzyskiej, nadano mu nowy numer linii - 266, jednak nie zdecydowano o wyznaczeniu nowego pikietażu na odcinku Świdnica Kraszowice - Jedlina-Zdrój.

Dla zobrazowania ciągłości linii Kolei Doliny Bystrzycy zdecydowano o pozostawieniu wszystkich odcinków linii 285 i 266 w jednym obiekcie do czasu ewentualnej zmiany pikietażu linii.
(moose)

  • /foto/7828/7828468m.jpg
    1905 - 1909
  • /foto/3936/3936627m.jpg
    1912
  • /foto/3821/3821713m.jpg
    2013
  • /foto/9585/9585377m.jpg
    2021

emgie77°

Poprzednie: Linia kolejowa nr 285 Wrocław Główny - Jedlina-Zdrój (dawna) Strona Główna Następne: Muzeum Gross-Rosen (d. niemiecki obóz koncentracyjny)


moose | 2021-11-16 16:02:34
Nie ma w planach ruchu pasażerskiego na łącznicy Przedmieście - Kraszowice, więc peron jest zbędny. Cały ruch i przyszłe przedłużenie do Jedliny będzie się odbywać z postojem na stacji Miasto.
emgie77 | 2021-11-16 17:48:02
I to jest właśnie błąd. Pociągi dalekobieżne (a takie są w planach od 2023 r.) jadące od Kłodzka przez Jedlinę (i w przeciwnym kierunku) będą musiały zajeżdżać na Ś-Miasto zmieniać czoło, przepinać lokomotywę na drugą stronę co zajmuje ok. 15-20 minut. A mogłyby (powinny) jechać od razu od Kraszowic na Przedmieście i dalej do Wrocławia.
SP32 | 2021-11-16 23:52:36 | edytowany: 2021-11-17 00:01:23
Jakie pociągi dalekobieżne? Na etapie planowania rewitalizacji linii kolejowej nr 285, finansowanej bezpośrednio lub pośrednio ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego, nie przewidziano na tej linii ruchu pociągów dalekobieżnych (międzywojewódzkich). Funkcjonalność stacji wynika z przeprowadzonych konsultacji projektu, w których organizator przewozów wojewódzkich nie przewidywał uruchamiania na tej linii pociągów kursujących w relacjach pomijających stację Świdnica Miasto, a przewoźnik międzywojewódzki nie był zainteresowany prowadzeniem pociągów z wykorzystaniem tej linii.
Krzysztof Bach | 2021-11-17 00:10:58
To po co remontowali łącznicę? Słyszałem że miał tą łącznicą od nowego rozkładu (od wiosny 2022) jechać skład do Bielawy. Było by to najszybsze połączenie kolejowe z Dzierżoniowa do Wrocławia?
SP32 | 2021-11-17 00:22:21
Formalnie to nie jest łącznica, a fragment (dawny szlak) linii nr 285. Nie wiadomo, nie było to uzgadniane z UMWD - prace poza projektem. Wszystkie pociągi regionalne będą kursować do albo przez Świdnicę Miasto.
SP32 | 2021-11-17 00:11:13 | edytowany: 2021-11-17 00:12:20
Ponadto brak peronu to nie wszystko. Przebudowane urządzenia SRK na stacji Świdnica Przedmieście i podg Świdnica Kraszowice nie są przystosowane do prowadzenia ruchu pomiędzy tymi posterunkami. Nie jest więc w sumie znany sens remontu tego odcinka i jego przyszłe przeznaczenie. Prace te nie były finansowane ze środków RPO.
emgie77 | 2021-11-17 15:58:58
Jakie pociągi? Miało być TLK Rozewie ale po zmianie (Rozewie ma pojechać do Pragi zamiast do Polanicy) miałaby to być Śnieżka a konkretnie jej kudowski łącznik do/z Warszawy. Są już wstępne ustalenia i PKP InterCity wyraża zainteresowanie przejazdem od RJ 2023/24 z Wrocławia przez Świdnicę i Jedlinę w kierunku Kotliny Kłodzkiej.
moose | 2021-11-17 16:44:20
No to zrobi to z oblotem na Mieście.
SP32 | 2021-11-17 19:59:49
Może źle się wyraziłem. Linia była rewitalizowana pod kątem prowadzenia ruchu regionalnego i projekt ten uwzględniał zgłoszone przez UMWD wymagania odnośnie infrastruktury dla uzyskania możliwości realizacji określonej siatki połączeń. Na etapie dość szerokich konsultacji projektu nikt nie wyraził zainteresowania wykorzystaniem linii nr 285 w ruchu międzywojewódzkim oraz odcinka Przedmieście - Kraszowice w ogóle, stąd też trudno wymagać aby taka funkcjonalność powstała podczas prac. Zwrócić należy również uwagę, że uzyskana przepustowość odcinka Wrocław Gł. - Świdnica wyklucza w zasadzie kursowanie pociągów poza ruchem regionalnym przez znaczną część dnia, toteż możliwości w zakresie trasowania ruchu międzywojewódzkiego będą ograniczone. Zresztą powstaje pytanie, czy jest konieczność jazdy przez Sobótkę w ruchu międzywojewódzkim? Taką samą funkcjonalność (włączenie Świdnicy i Gór Sowich w siatkę połączeń) można uzyskać jadąc przez Jaworzynę.
Ryszard Kumorek | 2022-04-10 16:24:42 | edytowany: 2022-04-10 16:27:45
Stacja Świdnica Kraszowice powinna być stacją przesiadkową, na której krzyżowałby się ruch pociągów z kierunków Jaworzyna - Kamieniec i Wrocław - Jedlina. Jedna trasa prowadzi przez Świdnicę Miasto, druga przez Świdnicę Przedmieście, więc pasażerowie zarówno z jednej trasy jak i z drugiej mają możliwość wysiąść w Świdnicy, a dla tych co chcą się przesiąść, przesiadka w Kraszewicach. Czy to takie trudne?
SP32 | 2022-04-11 10:53:17 | edytowany: 2022-04-11 11:01:32
1. Przewozowo jest to zupełnie bez sensu ponieważ odcięłoby od bezpośrednich połączeń z Wrocławiem przez Sobótkę oraz z Jedliną główny generator ruchu czyli stację Świdnicę Miasto. Pomijając konieczność przesiadki wydłużyłoby to czas przejazdu do/z Wrocławia o około 10 minut. Taka organizacja wymuszałaby dokładną synchronizację rozkładu jazdy na linii nr 137 i nr 285, co byłoby niezwykle trudne z uwagi na często sprzeczne oczekiwania podróżnych na tych ciągach oraz już zakładane skomunikowania w Kamieńcu i Jaworzynie, a więc powiązania z liniami nr 276 i 274. Nie muszę chyba dodawać, że przeszkodą jest także podejście zarządcy infrastruktury do kwestii konstrukcji rozkładu jazdy oraz utrzymania linii kolejowych (utrzymanie czasów jazdy); 2. W zamierzeniach rewitalizacyjnych dot. linii 285, ani po stronie UMWD, ani po stronie ZIT Wałbrzych nigdy nie było mowy o tworzeniu zasadniczego ciągu przewozowego Wrocław - Jedlina, co nie wyklucza oczywiście uruchamiania pojedynczych połączeń w tej relacji. Kwestia ta jest już w zasadzie dodatkowo zamknięta z przyczyn formalnych i technicznych - dedykowane zasadniczo m.in. do obsługi odcinka Wrocław - Sobótka - Świdnica pojazdy typu 36WEh nie będą mogły kursować na odcinku do Jedliny; 3. Odbudowa stacji Świdnica Kraszowice dla ewentualnej realizacji tylko takich skomunikowań (z uwagi na aktualne uwarunkowania stacja nie obsłużyłaby innego ruchu pasażerskiego) wiązałby się z kosztem rzędu kilkudziesięciu mln zł, co biorąc pod uwagę trudności jakie wystąpiły w zakresie finansowania inwestycji na linii nr 285, nie jest bez znaczenia.
Ryszard Kumorek | 2022-04-11 15:45:57
Twoje wyjaśnienia w punkcie pierwszym rozwiewają wszelkie wątpliwości: Świdnica Miasto - jak to określiłeś - "główny generator ruchu", pociąg musi tam wjechać. W sumie to dość logiczne. W odniesieniu do punktu drugiego Twojej wypowiedzi rozumiem, że nie będzie takiej relacji Wrocław-Jedlina, bo 36We będą kursowały tylko do Świdnicy Miasto, a potem ew. przesiadka do Jedliny. Czy teren górski jest przeszkodą dla 36We, czy coś innego? To co w takim razie będzie nas woziło ze Świdnicy Miasto do Jedliny? Na temat punktu trzeciego już się nie wypowiadam, bo przy wcześniejszych argumentach to zupełnie logiczne. Dziękuję za merytoryczną polemikę :-)
ref-humbold | 2023-03-10 17:06:34
Według wykazu linii kolejowych Id-12 ( - stan na 6.12.2022) stacją końcową dla linii 285 i początkową dla linii 266 jest Świdnica Kraszowice.