MENU
Zabudowania ówczesnej Saarstr. U dołu z prawej fragment zabudowy ówczesne Reichsbahn-Ausbesserungswerk Schweidnitz , późniejsza Fabryka Wagonów " Świdnica". Górny prawy narożnik prezentuje dzisiejszą ulicę Westerplatte od numeru 77 do skrzyżowania z ulicą Strzelińską.

Dodał: janusz50938° - Data: 2012-01-10 22:43:33 - Odsłon: 10479
Lata 1925-1940


W 1920 r. niemieckie ministerstwo komunikacji wydało decyzję o budowie w Świdnicy Reichsbahn-Ausbesserungswerk (RAW), ponieważ intensywnie rozbudowywano linie kolejowe na Śląsku, a istniejące zakłady o podobnym profilu we Wrocławiu i Gliwicach nie wystarczały. Już w 1922 r. rozpoczęto wznosić kuźnię, acetylenownię, stolarnię oraz magazyny drewna. Intensywna rozbudowa nastąpiła w latach 1923-26, gdy zbudowano potężną halę o pow. 37 tys m2 z nowoczesnymi dźwigami. Zbudowano ciepłownię i siłownię z 75 m kominem, posiadającym zbiornik wodny o pojemności 250 m3. Zakład specjalizował się w naprawach głównych wagonów towarowych. Podczas II wojny światowej prowadzone były nadal naprawy taboru kolejowego i sprzętu wojskowego, a od 1941 roku zaczęto wytwarzać ramy stalowe do szkieletów łodzi podwodnych. W tym czasie na terenie zakładu zbudowano schrony przeciwlotnicze a na zewnątrz fabryki 14 baraków mieszkalnych i gospodarczych. W barakach znajdowały się kwatery i magazyny dla jeńców wojennych i robotników przymusowych, sprowadzanych z krajów okupowanych przez III Rzeszę. Pod koniec wojny wyposażenie i park maszynowy został wywieziony przez Niemców. W czasie ewakuacji pozostawione urządzenia zostały zdemontowane i odtransportowane przez Rosjan na Wschód. W takim stanie we wrześniu 1945 r. władze polskie przejęły firmę nadając jej nazwę Warsztaty Kolejowe PKP, a w 1948 r. zakład otrzymał nazwę ZNTK nr 10. W 1951 r. przemianowany na Fabrykę Wagonów Świdnica. Po prywatyzacji dokonanej w 1992 roku uzyskała status spółki akcyjnej Skarbu Państwa i przybrała nazwę Fabryka Wagonów Świdnica S.A. W roku 1998 większościowy pakiet akcji dotychczasowej spółki zakupiła północnoamerykańska firma The Greenbrier Company, a nazwę fabryki zmieniono na Wagony Świdnica S.A.. janusz50938, uzup. moose

  • /foto/8685/8685615m.jpg
    1927
  • /foto/189/189749m.jpg
    1938
  • /foto/7359/7359623m.jpg
    1944
  • /foto/191/191471m.jpg
    1950 - 1960
  • /foto/3615/3615760m.jpg
    1952
  • /foto/6864/6864308m.jpg
    1953
  • /foto/57/57157m.jpg
    1960 - 1965
  • /foto/3671/3671449m.jpg
    1960 - 1965
  • /foto/39/39572m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/375/375246m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/4274/4274027m.jpg
    1964
  • /foto/4322/4322389m.jpg
    1969
  • /foto/5365/5365417m.jpg
    1970 - 1975
  • /foto/6125/6125715m.jpg
    1970 - 1980
  • /foto/10166/10166214m.jpg
    1975
  • /foto/10166/10166218m.jpg
    1975
  • /foto/10166/10166220m.jpg
    1975
  • /foto/10166/10166223m.jpg
    1975
  • /foto/10166/10166225m.jpg
    1975
  • /foto/3652/3652956m.jpg
    1977
  • /foto/7066/7066489m.jpg
    1978
  • /foto/3652/3652942m.jpg
    1980
  • /foto/3678/3678109m.jpg
    1980
  • /foto/3618/3618110m.jpg
    1980 - 1985
  • /foto/5178/5178431m.jpg
    1982
  • /foto/3358/3358136m.jpg
    1987
  • /foto/291/291659m.jpg
    2008
  • /foto/333/333944m.jpg
    2010
  • /foto/3253/3253703m.jpg
    2011
  • /foto/8849/8849876m.jpg
    2012
  • /foto/7358/7358581m.jpg
    2013
  • /foto/7358/7358198m.jpg
    2013
  • /foto/7358/7358199m.jpg
    2013
  • /foto/7358/7358200m.jpg
    2013
  • /foto/7358/7358201m.jpg
    2013
  • /foto/7358/7358203m.jpg
    2013
  • /foto/7358/7358204m.jpg
    2013
  • /foto/7358/7358205m.jpg
    2013
  • /foto/7358/7358206m.jpg
    2013
  • /foto/7358/7358207m.jpg
    2013
  • /foto/7358/7358208m.jpg
    2013
  • /foto/7358/7358211m.jpg
    2013
  • /foto/7358/7358216m.jpg
    2013
  • /foto/5641/5641779m.jpg
    2014
  • /foto/5724/5724275m.jpg
    2015
  • /foto/5724/5724278m.jpg
    2015

Aukcje internetowe

Poprzednie: Chór Bractwa Maryjnego Strona Główna Następne: Budynek nr 43 (d. dom dziecka)


raszpat | 2012-01-12 01:34:03
To są osiedla mieszkaniowe ówczesnych zakładów naprawczych taboru kolejowego, czyli późniejszej Fabryki Wagonów, która jest przedstawiona na dolnym zdjęciu po prawej stronie (charakterystyczny, ostatnio skrócony komin). Zdjęcie prawe górne, sądząc z długości zabudowy, to osiedle przy fabryce, na ul. Strzelińskiej (Strehlener Str.)
janusz50938 | 2012-01-13 11:51:09
Od początku istnienia zakładu niemiecka kolej państwowa, jako właściciel, prowadziła szeroką działalność socjalną. Począwszy od roku 1922 budowano dla robotników nowoczesne na owe czasy osiedla mieszkaniowe. Domy dla pracowników powstały przy ulicach noszących obecnie nazwy: Strzelińska, Westerplatte, Mariana Buczka, Jodłowa, Waleriana Łukasińskiego i Francuska. źródło
janusz020858 | 2018-07-24 15:37:26
lewy, dolny róg to bez najmniejszych wątpliwości ul.Strzelińska...
maras | 2018-07-24 17:27:15
Dopisałem :)
Maniek77 | 2019-11-10 09:02:02 | edytowany: 2019-11-10 09:03:15
Na żadnym z pól widokówki nie znajdziemy ul. Westerplatte oraz ul. Francuskiej. Wszystkie pola przedstawiają obiekty znajdujące się na ul. Strzelińskiej.